Berkata Pelihara Lidah, Berjalan Pelihara Kaki


*Diambil daripada Hadiths 40 (hadits yang ke-29 Perkara yang Mengenai Amal untuk Masuk Ke Syurga)

Dari Muaz Bin Jabal radiayallah huanhu, katanya: Ya Rasuluallah! Khabarkan kepadaku dgn amal yg memasukkan aku ke syurga dan menjauhi kau dr neraka.

Ia bersabda: Sesungguhnya engaku telah bertanya dr hal perkara yg besar, dan sesungguhnya amatlah mudah atas org yg telah dimudahkan dia oleh Allah untuknya iaitu engkau menyembah Allah tiada engkau mempersekutukan dgn dia akan suatu, dan engkau mendirikan sembahyang, dan mengeluarkan zakat, dan puasa bulan ramadhan, dan mengerjakan haji di Baituallah.

Kemudian ia bersabda: Tidakkah engkau suka aku tunjukkan kepada engkau pintu2 kebaikan? Iaitu puasa itu adalah perisai, dan sedekah itu memadam kesalahan sebagaimana air memadam api, dan sembahyang seorang lelaki pada pertengahan malam.

Kemudian ia membaca ayat yang ertinya "renggang rusuk2 mereka dari tempat tidur dalam keadaan menyeru Tuhan mereka dengan takut dan dengan menaruh harapan, dan sebahagian dari apa yg kami kurniakan itu mereka belanjakan. Maka tidak ada jiwa yg mengetahui apa yang disembunyikan bg mereka dari (benda2)penutup mata, sebahagian balasan bagi apa yang mereka telah kerjakan."

Setelah itu nabi bersabda lagi: Adakah engkau suka aku khabarkan kepada engkau kepala pekerjaan dan tiang2nya dan puncaknya?

Kataku (Muaz): Baiklah ya Rasuluallah.

Sabdanya: Kepala pekerjaan ialah islam, dan tiang2nya ialah sembahyang, dan puncaknya ialah jihad.

Kemudian ia bersabda: Adakah engkau suka aku khabarkan kepada engkau penguasa bagi yg demikian itu semuanya?

Kataku (Muaz): Baiklah ya Rasuluallah!

Lalu ia memegang lidahnya seraya berkata: Cegahlah ini!

Kataku (Muaz): Ya nabi Allah! dan sesungguhnya kami akan disiksa kerana kami berkata dengannya?

Sabdanya: Ibu engkau kehilangan engkau! dan tidak akan ditelungkupkan (dicampakkan) manusia ke atas muka mereka/ ke atas hidung mereka ke dalam api neraka melainkan kerana hasil tanaman lidah2 mereka.

* Diriwayatkan oleh Altarmizi_Hadiths hasan sahih.